Duurzaamheid

Categorieën Blogs
Duurzaamheid

Wat is duurzaamheid?

Duurzaamheid is door de jaren heen een heel breed begrip geworden. Alles wat te maken heeft met het “maatschappelijk verantwoord leven” valt tegenwoordig onder duurzaamheid. Denk hierbij aan milieu, ecologie, verantwoord ondernemen en toekomstgericht denken. Daarnaast is duurzaamheid ook een heel belangrijk begrip geworden in de samenleving. Dit komt voort uit de opwarming van de aarde en de mogelijk grote gevolgen hiervan. Mensen raken steeds meer bewust van de veranderingen die hierdoor ontstaan en in steeds grotere getalen wordt er nu dus ook echt aandacht besteed aan het ondernemen van bewuste acties.

De definitie van duurzaamheid

Duurzaamheid is dus een heel breed begrip en wordt door iedereen verschillend gedefinieerd. Het is dan ook moeilijk om een definitie te formuleren die door iedereen gedeeld wordt. Echter is vanuit de Verenigde Naties de volgende definitie geformuleerd: “Duurzame ontwikkeling is de ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van de toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen”. Zoals je hier leest wordt er dus vanuit de Verenigde Naties heel erg ingespeeld om na te denken over de toekomst van onze (klein)kinderen, en hoe wij de wereld voor hun achter laten.

Combinatie met het bedrijfsleven

Het zal je misschien niet ontgaan zijn dat steeds meer bedrijven hun werkzaamheden combineren met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Steeds meer bedrijven gaan hier het belang van inzien en zien dit dus ook echt als een belangrijke pijler binnen hun organisatie. Naast het feit dat er geld verdiend moet worden zien bedrijven het ook als hun taak om goed voor de mensen en het milieu te zorgen. Bedrijven zien dit dus ook echt als hun verantwoordelijkheid. Daarnaast wordt er vanuit de samenleving ook heel erg verwacht dat bedrijven hier iets mee doen. Het is dan ook echt iets waarmee je je als bedrijf zijnde kan onderscheiden van de concurrent. Doet de concurrent namelijk niets met verantwoord ondernemen en jouw bedrijf is daar juist heel erg actief in, dan is de kans groter dat jouw bedrijf verkozen wordt in plaats van de concurrent. Het is dus ook heel erg een USP (unique selling point) geworden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *